En introduksjon til akupunktur

Er du usikker på hva akupunktur er? Her kommer en introduksjon til behandlingsformen akupunktur.

Innenfor nålebehandling kan man skille mellom klassisk akupunktur og medisinsk akupunktur. I dette innlegget skal vi forsøke å forklare forskjellen mellom de to behandlingsformene for deg. I dag benyttes nåler i mange ulike behandlingsformer. Du har kanskje fått nålebehandling i forbindelse med en time hos kiropraktor, fysioterapeut eller hos en akupunktør. Mange tror dermed at de har mottatt klassisk akupunktur innenfor den Tradisjonelle-Kinesiske-Medisin, uten at dette trenger å være tilfellet.

Hva er klassisk akupunktur?

Akupunktur er en gammel tradisjonell behandlingsform fra Kina som går inn under den Tradisjonell-Kinesisk-Medisin (TKM). Noen hevder at akupunktur ble praktisert i Kina for mer enn 4000 år siden mens behandlingsformen fortsatt er et relativt nytt fenomen i den vestlige verden. I Norge ble akupunktur benyttet på Rikshospitalets øyeavdeling så langt tilbake som i 1864, men fikk en ny renessanse på 70-tallet da en norsk legegruppe reiste til Kina og fikk innblikk i behandlingsmetoden (Akupunkturforeningen).

Rebekka Stackpole Dahl som er akupunktør her ved OK klinikken forklarer at i Tradisjonell Kinesisk Medisin skyldes smerte og sykdom ubalanser i kroppens energi og substanser. Du har sikkert sett bilder eller skulpturer av menneskekroppen med ulike linjer og punkter på. Dette er bilder av meridianene og akupunkturpunktene i Kinesisk Medisin. Når en pasient får noe forklart, kan det lett oppstå noe forvirring rundt de billedlige ordene akupunktøren bruker for å forklare. Rebekka påpeker at disse bildene og bildebruken i hovedsak kun er logiske for akupunktøren selv, eller for de som har studert teoriene knyttet til Tradisjonell Kinesisk Medisin, men at man da som akupunktør har ansvar for å tilpasse dialogen til pasienten.

For å kunne avdekke årsaken til ubalanser må akupunktøren stille mange spørsmål, også spørsmål pasienten kan tro er mindre relevant. I tillegg kan akupunktøren se på tungen og kjenne på pulsen til pasienten. Deretter velges akupunkturpunkter langs kroppens energibaner (meridianer) for å påvirke og rette opp ubalansen som den aktuelle pasienten har. Tynne akupunkturnåler blir så satt i spesielt utvalgte punkter. Disse vil sitte i ca. 20 minutter, og du vil oppleve en form for trykkfølelse rundt nålen.

I noen tilfeller, særlig ved muskel- og leddsmerter kan man også koble strøm til nålene, noe som gir en økt smertelindring.

kne med naaler.jpg

Hva er Medisinsk Akupunktur?

Medisinsk akupunktur, eller triggerpunktakupunktur er nålebehandling i det man på folkemunnen kaller muskelknuter. Dette er ofte en behandlingsform som andre fysikalske behandlere også benytter, da det erfaringsmessig er en svært effektiv måte å behandle muskelsmerter på.  Det å benytte seg av triggerpunkter er også akupunktur, og en akupunktør vet veldig godt hvordan dette utføres og benytter dette i stor grad i behandling av smerter og smertelindring.

Ved nåling av et triggerpunkt leter akupunktøren etter det som kalles «twitch» i muskelen; at muskelen hopper litt. Nå muskelen hopper har nålen truffet et punkt som fører til at stramheten i muskelen løsner. Når man treffer dette punktet kan enten nålen tas ut med en gang, eller eventuelt bli stående litt. Dette kan være noe smertefullt sammenlignet med klassisk akupunktur, og enkelte kan kjenne at man er støl i muskulaturen i noen dager etter behandlingen.

iStock_000003215006Small.jpg

Hva kan man behandle med akupunktur?

Akupunkturforeningen har listet opp tilstander hvor akupunkturbehandling kan vise seg å ha en smertelindrende effekt. Listen er hentet fra Verdens helseorganisasjons (WHO) rapport og er basert på kliniske tester. Listen er delt inn etter disse hovedpunktene:

Smertetilstander
Neurologiske tilstander
Luftveier
Fordøyelse
Blod
Tilstander i urinveier og genitalia
Gynekologiske forstyrrelser
Hjerte- og kartilstander
Lettere psykiatriske tilstander – (lettere depresjon, angst, søvnløshet)
Avhengighetsproblemer
Sanseorganer

Listen som Akupunkturforeningen henviser til er lang, og den kunne sikkert også vært lengre. Man kan fort tenke at det er for godt til å være sant, at man kan oppnå resultater på så mange ulike tilstander, men kinesisk medisin er komplekst og har bestått i mange tusen år. Man kan ikke garantere eller love resultater med akupunkturbehandling, men både erfaring og mye forskning kan peke i retning av at akupunktur absolutt kan være til hjelp for mange problemstillinger. Og for mange kan akkurat dette være løsningen.