Problemer og smerter med kjeven

Problemer og smerter med kjeven som, gnissing av tenner, kjeve- og tyggesmerter, også kalt temporomandibular dysfunksjon (TMD), er en tilstand som osteopater behandler, og som kan påvirke tyggemuskler, kjeveleddet og relaterte strukturer.

Tilstanden er vanligst hos voksne i alderen 20 til 45 år. Rundt 10 til 15% av voksne opplever symptomer på TMD hvorav kvinner er dobbelt så utsatt som menn. Tilstanden kan være med på å senke livskvalitet gjennom å redusere sosial funksjon, energinivå og psykisk helse.

Symptomer på TMD kan være smerter i kjeven, tenner og ansiktet, hodepine, øre relaterte symptomer, nakkesmerter og endret holdningsmønster. Lyder i leddet i form av klikking og bevegelsesrestriksjoner som låsninger av leddet kan også forekomme.

Kjeveleddet er formet av to leddflater mot hverandre med en artikulær disk imellom og en leddkapsel rundt. Det er er hovedsakelig fire muskler på hver side som styrer bevegelsen av leddet direkte. Det er et av de mest brukte leddene i kroppen og åpner og lukker seg i snitt mer enn 1500 ganger i døgnet.

Årsaker til TMD kan være stress, stram muskulatur, feilposisjonert disk, slitasjeforandringer og traumer mot hodet og nakken. Genetiske og livsstil relaterte faktorer kan være med på å utvikle tilstanden. Klikkelyder eller at kjeven blir låst fast i en posisjon kan komme av at disken i leddet glir dårlig på leddflatene eller setter seg fast.

Diagnostisering skjer på bakgrunn av sykehistorie og en grundig undersøkelse av kjeven og relaterte strukturer. Det aktuelle problemet blir behandlet gjennom en kombinasjon av manuelle behandlingsteknikker,  øvelser og selvhåndtering.

Det er vanlig å oppsøke en osteopat ved symptomer på TMD.  En rekke manuelle behandlingsteknikker og øvelser er tilgjengelig for en osteopat. Dette kan være alt fra skånsomme posisjoneringsteknikker til sterkere artikulasjonsteknikker. Osteopati handler om å gi en helhetlig behandling og finne sammenhengen mellom din kropp, dine plager og din hverdag.

Har du spørsmål om kjevedysfunksjon, eller ønsker å bestille en time til osteopati for kjeven. Våre osteopater kan hjelpe deg. Bestill time via vår online booking, e-post til mail@okklinikken.no eller tlf: 23 21 38 00.

Bestill en time, her