Kvinnehelse og barn

Osteopati under graviditet, for nybakte mødre og babyer

Osteopati for mor og barn. Osteopatibehandling er en helhetlig tilnærming til kropp og sinn. Dersom du for tiden prøver å bli gravid, er gravid eller nylig har født er osteopatibehandling et naturlig valg da behandlingen ivaretar både mor og barn på en fin og skånsom måte.
Osteopater er helsepersonell med kunnskap i anatomi, fysiologi, nevrologi, patologi og biomekanikk. Osteopaten kan finne skjevheter og asymmetrier i kroppen som kan utvikle seg og føre til ubehag og smerter i løpet av svangerskapet. Behandling av et skjevt bekken kan minske faren for utvikling av bekkenløsning, men kan også føre til en lettere og mer naturlig fødsel da hindringer i fødselskanalen blir redusert til et minimum. Osteopaten vil også under graviditeten kunne gi deg råd og om måter å minimere ubehag og problemer som kan utvikle seg i løpet av svangerskapet. Osteopater behandler også de aktuelle smertene du måtte slite med. Osteopatibehandling samspiller mellom mor og barn. Osteopati er en helhetlig tilnærming som gir både mor og barn en rekke fordeler. Behandlingen er skånsom og har en avslappende innvirkning på alt vev, og bevegelighet og sirkulasjonen profiterer på dette.
Osteopati under graviditet og svangerskap

Under graviditeten skjer det store endringer både fysisk, kjemisk og følelsesmessig. Man legger på seg og forskyver tyngdepunktet på grunn av den voksende magen. Dette skjer under en relativt kort tidsperiode, og kroppens organer, vev, ledd og leddbånd prøver å tilpasse seg endringene. På grunn av tidligere ulykker, traumer og skader etter kollisjoner, overtråkk, fall og støt kan det bli vanskelig å imøtekomme disse endringene, og resultatet kan bli ulike plager, ubehag og smerter. Den gravide moren må tilpasse seg disse forandringene med å finne nye måter å sove, sitte og gå på, noe som kan føre til gangvansker og bekkenløsning, smerter og ubehag i rygg, bekken og hofter, samt andre steder i kroppen. Osteopatibehandling under graviditeten kan redusere smerter og plager, det gjør deg sterkere til å motstå hverdagslige utfordringer på hjemmeplan og i arbeidslivet, gi deg en bedre holdning, samt at man som nybakt mor helsemessig vil kunne innhente seg raskere.

Hva behandler osteopatene under graviditeten?

Osteopatisk behandling under et svangerskap er en flott og veltilpasset tilnærming til en kropp som raskt utvikler seg, og som legger til rette for optimale forhold for både mor og barn. Osteopaten behandler hele kroppen og er opptatt av asymmetrier som belaster en side av kroppen unødvendig mye. Man kan forebygge og behandle bekkenløsning og bekkenlåsning, smerter mellom skulderbladene, ryggsmerter, isjias, prolaps, lumbago, hoftesmerter og symfysesmerter. Du kan også få behandling mot halsbrann, morgenkvalme og oppkast. Har du smerter i ben og armer, nakkesmerter, svimmelhet, hodepine og migrene er osteopatisk behandling en skånsom og fin tilnærming under svangerskapet. Optimaliseringen av forholdene i kroppen under en graviditet legger også forholdene til rette for å minske faren for kompliserte, lange og traumatiske fødsler.

Kan man få en bedre fødsel av osteopatibehandling under graviditeten?

En fødsel kan bli bedre dersom man legger forholdene til rette for det. Osteopaten kan behandle deg så du oppnår en forbedret fleksibilitet i bekkenet og bekkenbunnen som vil lette passasjen av babyen. Du kan bli opplært i og få råd om pusteteknikker som kan gjøre at du bedre vil kunne takle smertene og slapper mer av, noe som igjen vil føre til en mer effektiv åpning av livmorshalsen og bekkenet. Du vil også kunne oppleve selve fødselen bedre, og være mer tilstedeværende i og med at du takler og håndterer smertene og spenningene bedre